Verbouwen van groente en fruit

Op ons volkstuinencomplex wordt van alles verbouwd. De meeste volkstuinliefhebbers verbouwen graag aardappels en groenten. Uiteraard er zijn ook veel bloemen, fruitboompjes, bessenstruiken en dergelijke. op de volkstuinen te vinden. Tevens is er een imker op de volkstuin (Kees van Wijk). Wilt u meer informatie, neem dan gerust contact met ons op.

Heb je teveel verbouwd? Geen probleem, je kunt er altijd iemand blij mee maken. Is het niet iemand van de volkstuin, dan toch zeker uw buren, familie of vrienden wel. Er gaat tenslotte niets boven verse groente of vers fruit.

De grondsoort op ons volkstuincomplex is zavelig. Dit een goede combinatie van zand en klei. Het is ontstaan door vermenging van afwisselende afgezette klei en zandlagen. Hierdoor is er genoeg lucht voor de wortels van je plantje, en houdt de grond genoeg water en voeding vast. Dit is een ideale grondsoort voor een volkstuin. Ten opzicht van zandgrond wordt het water beter vastgehouden. En het is luchtiger dan kleigrond.

Het karakter van de grond in je tuin kun je niet veranderen. Maar je kunt de bodem wel verbeteren en nog geschikt(er) maken om er planten te laten groeien.

Moestuingrond verbeter je door er humus aan toe te voegen. Humus is organisch materiaal en houdt vocht als een soort spons vast. Humus heeft tegelijkertijd een korrelige structuur, zodat overtollig water weg kan lopen. Humus in de vorm van compost kun je kopen of zelf maken uit organisch materiaal uit de tuin zelf, bladeren en andere plantenresten bijvoorbeeld, maar pas op onkruiden dat reeds zaden bevat.